ST. GERLACH, DE
PELGRIM
Houthem-St. Gerlach is vanouds
bekend als pelgrimsoord.
Dom Augustinus van Berkum OSB van de
abdij van Mamelis noemt het zelfs de enige echte en oudste
pelgrimsplaats in onze regio. Dit heeft alles te maken met onze
patroonheilige St. Gerlach.
Na een turbulent leven komt hij op
een toernooi te Gulik plotseling tot bekering. Zijn hele leven,
zoals hij dat tot dan toe geleefd had, stortte in elkaar en hij
raakte op drift. Hij belandt in Rome, waar hij bij de paus zijn
leven op orde brengt door zijn biecht te spreken. De paus zendt hem,
dan als pelgrim naar Jeruzalem (het was de tijd van de
kruisvaarders). Hier zal hij zeven jaar lang het vee hoeden van een
ziekenhuis (wellicht dat van de Johannieters in de nabijheid van
de H. Grafkerk).
Na die zeven jaren keert hij terug, via
Rome, waar de paus hem de opdracht geeft naar zijn geboortestreek
terug te keren en daar als voorbeeldig christen te leven.
Hij
vestigt zich hier in Houthem in een holle eik. Volgens zijn
vita (1225) trok hij iedere dag -
‘s morgens vroeg - als pelgrim naar
het graf van St. Servaas te Maastricht en op zaterdag - via Rolduc -
naar O.L. Vrouw te Aken.
Rond 1165 is
hij hier gestorven en begraven.
Zijn renommé als goede herder
voor het vee was kennelijk gevestigd, want de boeren uit de wijde
omgeving kwamen naar zijn graf om bij ziekte onder hun vee zijn
bijstand in te roepen en dan namen ze wat grond mee van zijn graf
dat ze in de dierenstal uitstrooiden. Dat is door de eeuwen heen zo
gebleven. Tot in onze dagen toe komen mensen van heinde en verre om
zand van St. Gerlach te scheppen.
Onderin het praalgraf bevindt
zich het zand
Omdat St. Gerlach door de orde van de
Norbertijnen beschouwd werd als een van hun eerste heiligen, hebben
zij zijn verering bevorderd overal waar zij kloosters stichtten.
Vóór de Franse revolutie waren dat er talloos vele, verspreid
over heel Europa, tot in Praag en in Spanje toe.
Van alle
kanten kwamen dus mensen naar zijn graf op bedevaart om zijn
voorspraak in te roepen. Zelfs ook met georganiseerde pelgrimages.
Zo herinneren oudere mensen in Houthem zich dat jaarlijks een grote
groep pelgrims uit Tilburg met een speciale trein op het NS-station
aankwam en optrok naar zijn heiligdom.
Met de terugval van de
heiligenverering in onze dagen is die toestroom van pelgrims niet
meer zo massaal. Maar toch komen er jaarlijks naar onze inschatting
zo’n 30.000 bezoekers naar zijn heiligdom. Pelgrims en ook
toeristen, inderdaad, maar veelal mensen die hier enig houvast
zoeken, in een gebed, in het opsteken van een kaarsje, of die hun
nood en hun zorgen toevertrouwen aan het intentieboek en waarvoor de
parochie in de Gerlachusmis op dinsdagmorgen bidt
ST. GERLACH, DE KLUIZENAAR
St. Gerlach als toevlucht voor mensen die problemen
hebben met hun vee, willen wij beslist in stand houden. Maar
daarnaast menen we dat hij ook gepresenteerd kan worden als
kluizenaar, als Godzoeker. Want met name in onze tijd zijn er veel
mensen die “nood aan God” hebben, en die op zoek zijn naar de zin
van hun eigen leven. Misschien mag de persoon van St. Gerlach hen
een beetje op weg helpen.

Met dat doel voor ogen hebben we bij de restauratie van
het landgoed St. Gerlach ook een stiltekapel (de Gerlachuskapel)
ingericht. Hier kunnen de mensen die het drukke, het jachtige
en luidruchtige van het moderne leven even willen ontvluchten, gaan
zitten en in stilte nadenken en mediteren.
St. Gerlach staat in
het mozaïek op de achterwand afgebeeld met lege handen, op zoek
naar God, terwijl het hele mozaïekwerk wil zeggen dat de mens
reeds lang door God gevonden is, in het Verbond dat Hij met ons is
aangegaan, maar dat we zelf vaak nog moeten ontdekken.
Achter in de kapel liggen bezinnende teksten die ons
zoeken kunnen ondersteunen.
ST. GERLACH, REFUGIO
Er is in Limburg een zeer actieve groep mensen
die zelf de pelgrimstocht naar St. Jacob in Santiago de Compostella
gemaakt heeft. Deze mensen hebben zich verenigd in de Sint
Jacobsbroederschap (regio Limburg van het Nederlands Genootschap van
Sint Jacob). In navolging van wat ook in het buitenland (met name
Duitsland, Frankrijk) gebeurt, ijveren zij er voor de oude routes
naar Santiago weer in ere te herstellen en om tot realisatie te
komen van onderkomens (refugio’s) waar de pelgrims voor een nacht
onderdak vinden .
Zij zijn tot de conclusie gekomen dat er twee routes in onze streken
geweest moeten zijn. Één route die noord-zuid liep en globaal het
tracé van de Maas volgde en een tweede route die oost-west liep en
deels het dal van de Geul volgde. In 2014 besloot het St.
Jacobsgenootschap om Houthem–St. Gerlach op te nemen in de
hoofdroute van Sittard naar Maastricht.
Er is een pelgrimsgids samengesteld waarin de twee routes beschreven
worden. Ook de bewegwijzering van de routes met de bekende blauwe
bordjes met de gestileerde gele ster is gerealiseerd. In Houthem is
in 2015 op initiatief van de plaatselijke gemeenschap de route
binnen de bebouwde kom gemarkeerd met bronzen schelpen (“clous de
balisage St. Jacques”).
Ook is in Houthem, bij het Heiligdom van St. Gerlach, in 2015 een
nieuwe refugio gerealiseerd. Het is een eenvoudig, sober onderkomen,
maar wel voorzien van het nodige sanitair, slaapgelegenheid en een
klein keukenblokje.

Echte pelgrims, in het bezit van een
pelgrimspaspoort (credencial) kunnen hier een nacht verblijven. De
pelgrim gaat bij de receptie van Château St. Gerlach de sleutel
halen (tegen inlevering van zijn pelgrimspas). Vervolgens kan de
pelgrim een kop soep gaan eten bij Burgemeester Quicx, Coffee & More
voor € 2,50 per persoon.
De volgende ochtend
wordt verwacht dat men rond 9.30 uur weer vertrekt. Na een
vrijwillige donatie in de refugio levert men de sleutel weer in bij
de receptie van Château St. Gerlach en ontvangt de pelgrimspas weer
terug, gestempeld met het zegel van onze parochie. Een groep
vrijwilligers uit de buurt, oud Santiagogangers, zorgt voor het
onderhoud van de refugio.
De refugio is in de wintermaanden (december t/m maart) gesloten.
Zoals bij de meeste refugio's dient de pelgrim zelf een slaapzak of
beddengoed mee te nemen
St.
Jacobsschelp
Het officiële teken