Home

FIETSSPONSORTOCHT NAAR SANTIAGO

T/m 16 juni bijgewerkt.

14 mei 2006 zondag / regenachtig weer
Vandaag vertrokken richting Aken met Kees Hacken. Via Schin op Geul / Wijlré tot aan de kruising Nyswiller, daar voegt Jo de Wit zich bij ons. Jo komt vanuit Heerlen.
Via Vaals fietsen we naar de St. Jacobskerk in Aken, waar wij de heilige mis bijwonen. Na afloop hebben we de Pelgrimsstempel gehaald, deze is zelfs ondertekend door de Bisschop van Aken zelf.  Alvorens weer op de fiets te stappen, hebben we op de Domplatz genoten van een kop koffie en een broodje. In de stromende regen zijn we via Heerlen, Ubachsberg en Schin op Geul weer naar Houthem gefietst. Vandaag ongeveer 60 km afgelegd en meteen de regenkleding kunnen testen (en goed bevonden).

15 mei 2006 maandag / regenachtig weer
Vannacht onrustig geslapen. Om 10 over 6 opgestaan, krant gelezen, fiets nog eens opgepoetst en de tassen op de fiets aangebracht. Om half 8 zijn Kees en zijn vrouw er. Samen hebben we ontbeten. Even na achten naar de kerk gefietst. Daar staan al diverse familieleden en vrienden te wachten; mijn kleinkinderen Maartje, Femke, Koen en Luuk; mijn kinderen Liesbeth (van haar man Ron heb ik vanochtend vroeg al afscheid genomen), Jack en zijn vrouw Marie-Louise. Mijn zus Tiny en haar man Jan, Riet mijn andere zus, Pierre en Lenie, collega-leden van het kerkbestuur, leden van de refugie, pastoor en uiteraard mijn vrouw Elly. Haar zal ik de komende weken nog het meest missen. Van mijn medereizigers Kees en Jo zijn ook enkele familieleden aanwezig.

De drie pelgrims voor vertrek

Pastoor geeft ons de zegen, wenst ons een goede reis en dan moeten we afscheid nemen. Het is een emotioneel afscheid. We halen nog snel onze Pelgrimsstempel en willen vertrekken, maar dan word ik nog even staande gehouden door Joop en Lize Veenendaal, kennissen (uit Utrecht op bezoek in Valkenburg) die ik al jaren niet meer heb gezien, maar van mijn vertrek hadden gehoord. Fijn om ook nog even afscheid te nemen van hen.

Wij zijn er klaar voor

Pastoor Burger geeft ons de zegen

Rond 09.30 eindelijk echt onderweg.
We zijn via Eijsden en Luik tot Namen gefietst, ongeveer een 110 km. Veel tegenwind gehad maar een goed resultaat voor de eerste dag!

16 mei 2006 dinsdag / mooi fietsweer
07.00 uur opgestaan, gedoucht en ontbeten. Om half tien vertrokken. Langs de Maas tot Dinant, waar we even pauzeren en enkele foto’s nemen van de Maas en de citadel boven op de rotswand. Verder Maasopwaarts op overwegend slechte fietspaden. In Revein zijn alle hotels vol dus nog even doorfietsen. Langs een steile helling waar geen einde aan komt vinden we in het dorpje Les Mazures een klein hotelletje St. Hubert genaamd. Op kleine zolderkamertjes kunnen we overnachten. Uitgeput maar voldaan drinken we een paar pilsjes, douchen en eten een hapje. De was nog even gedaan (met de woorden “Madame centrifuge” was dit zo geregeld). Om 22.00 uur kruipen we onder de wol.
Vandaag totaal 112 km gefietst.

17 mei 2006 woensdag
Om 06.30 uur opgestaan, na de diverse ochtendrituelen incl. de zitvlakverzorging ontbijten we om 08.15 uur. Om kwart voor negen zijn we weer onderweg.
In Charneville lijken we even de richting kwijt te zijn. Een vrouwelijke postbode was echter zo vriendelijk om voor ons uit te rijden zodat wij uit de stadsdrukte op de juiste weg komen. Vandaag hebben we ze behoorlijk voor de kiezen gekregen. We zijn wel 4 tot 5 keer de “Cauberg” over gefietst (de Franse Ardennen). Ook nu hebben we even moeten zoeken naar een slaapgelegenheid. Vandaag ongeveer een 90 km gefietst, morgen zou het vlakker moeten worden.
Tot nu toe een 300 km gefietst. Alles gaat perfect.

18 mei 2006 donderdag / straffe wind
Als eerste opgestaan (07.15 uur). Het is bewolkt, regent en er staat een stevige wind. Dit wordt dus een zware dag. Na een Frans ontbijt (dit stelt dus niets voor en is in mijn ogen geen ontbijt – croissant en jam!). Om negen vertrekken we langs weliswaar rechte maar sterk glooiende wegen. Regelmatig raast er een vrachtauto rakelings voorbij. Rond middag in de buurt van Chálons een belegd stokbroodje gegeten (wel 40 cm lang, dat is pas eten!). Chálons hebben we hierna weer snel verlaten. Het regent overigens al een hele tijd niet meer, alleen staat er een straffe wind. Ook vandaag weer hebben we moeten zoeken naar een slaapgelegenheid. In een geheel nieuw dorp (pas gebouwd) genaamd Nuisement komen we uiteindelijk bij een kippenboer terecht. We krijgen prachtige kamers. Elke kamer heeft een eigen douche en toilet. Zo zie maar weer…

19 mei 2006 vrijdag / storm en zware regen
Ook vanmorgen ben ik weer als eerste uit de veren (06.30 uur). De zon schijnt prachtig (maar schijn bedriegt). Na weer een Frans ontbijt vertrekken we om 08.45 uur. Het weer is inmiddels omgeslagen van zonneschijn naar zware storm. Er zijn momenten dat ik even naar de foto van mijn kleinkinderen moet kijken. Ter verduidelijking: bij mijn vertrek heb ik een foto van mijn kleinkinderen gekregen waarop zij met opgestoken duim staan. Een echte opkikker en zo fietsen zij toch een beetje mee. Even voor Troyes krijg ik op de koop toe ook nog eens een lekke band! (Henk Mostert dit gaat je dus 5 euro kosten!).
In Troyes via de plaatselijke V.V.V. een hotelletje gevonden, 58 euro voor ons drieën samen. In de stad eten we wat en drinken een biertje. Hebben we wel verdiend..Ook vandaag weer 90 km gefietst. Maar dit is wel de zwaarste dag tot nu toe.

20 mei 2006 zaterdag / harde wind
Om 07.30 uur opgestaan en tot mijn ontsteltenis regent en waait het nog altijd. Na het ontbijt besluiten we te wachten tot het weer wat opklaart. Om 11.00 uur toch maar vertrokken. Het gaat steeds harder regenen en waaien met windstoten tot zo’n 80 km per uur.
Na uiteindelijk nog een 65 km te hebben geploeterd besluiten we in Saint Florentin een hotel te nemen. Door en door nat zijn we. Er wacht ons de was van twee dagen. Via de hotelreceptie kunnen we alles in een wasmachine wassen. Het avondeten is voortreffelijk. 3 gangen en 2 flessen wijn later gaan we naar bed. De was is inmiddels droog.

21 mei 2006 zondag / prachtig fietsweer
Goed geslapen. Volgens plan om 07.00 uur opgestaan en de gebruikelijke ochtendrituelen voltooid. Na het ontbijt de rekening voor het diner, slapen en ontbijt betaald; 250 euro voor ons drieën, dit is toch wel even slikken. Eindelijk gaat de wind wat liggen en komt de zon tevoorschijn.
In een klein dorpje 8 km voor Vezelay zoeken we een onderkomen voor de nacht. In een pension dat bewaakt wordt door 2 rasloze honden (ras door vele kruisingen inmiddels niet te meer achterhalen) treffen we 3 dames (wandelaars) uit Parijs. Aardig gezelschap tijdens het diner. Ook hier is het eten weer voortreffelijk. Vandaag weer 80 km gefietst.

22 mei 2006 maandag / veel wind
Vandaag is het weer niet al te best, nog steeds veel wind. Om 08.30 uur samen met de Franse dames ontbeten en om 10.30 uur weer vol goede moed vertrokken. We hebben alvast gebeld met een Nederlands/Belgisch echtpaar die in Quipy een hotelletje runnen.
In Vezelay een vestingstadje hoog op een berg gelegen hebben we een uurtje rondgekeken. De Basiliek is bijzonder indrukwekkend. Uiteraard hebben we er een Pelgrimsstempel gehaald. Onze tocht gaat verder richting Nevier. Het blijft berg op berg af gaan met erg veel tegenwind. In Quipy aangekomen worden we hartelijk ontvangen. We eten ook hier weer heerlijk. De heer des huizes runt naast het hotel ook nog een timmerwerkplaats, dit is natuurlijk interessant voor mij.

Totaal 640 km gefietst. Mijn fietstocht verloopt tot nu toe als gepland. Ik hoop dat er inmiddels al wat sponsoren zijn die mijn inspanningen waarderen en onze kerk een warm hart toedragen.

23 mei 2006 dinsdag / waterig
Om 07.00 uur opgestaan met een stralende zon maar helaas laat de zon niet lang van zich genieten. Om 09.00 uur vertrekken we om na 53 km behoorlijk heuvelachtig terrein Nevers te bereiken. Ik vind het bijzonder jammer dat we hier niet even gestopt zijn. Nevers is een heel mooie plaats en ik had graag het graf van Bernadette willen bezoeken, zij woonde van 1866 tot haar dood in het klooster van Saint-Gildars in Nevers. Haar lichaam ligt er opgebaard in een glazen schrijn. Jammer maar mijn medefietsers willen verder. Het weer is behoudens een enkele bui redelijk. Tegen de  avond in het plaatsje Sancoins gestopt en een chambre d’hôte gevonden. Na het douchen en de dagelijks was, even het dorp verkend en een hapje gegeten. Vandaag totaal 95 km gefietst. Jammergenoeg nog steeds geen foto’s kunnen verzenden maar we blijven proberen.

24 mei 2006 woensdag / voorzichtig zonnetje

Gisteren wijn en bier gedronken. Vandaag ben ik als laatste op! Na het ontbijt op de plaatselijke markt broodjes en fruit voor onderweg gekocht. Om 10.30 uur vertrekken we. We beginnen redelijk vlak, maar voorbij St. Armands-Montrand komen er steeds meer heuvels. Na 87 km te hebben gefietst vinden we in het plaatsje Chazeaumeillant bij een boerenechtpaar een plek om te overnachten. We kunnen met hun mee dineren, heerlijk. De laatste 10 dagen heb ik meer Franse kaas gegeten dan ooit en dat voor iemand die niet echt een liefhebber van dit soort kazen is.

25 mei 2006 donderdag / veel tegenwind en buien

Om 07.00 uur opgestaan. Het weer is opnieuw slecht. Ontbijt bestaat vandaag wederom uit toast met jam. Ook hier gebruiken ze koffiekoppen die net zo groot zijn als onze soepkommen. Met sterke tegenwind vertrekken we richting Châtte. In Châtte gaan we naar de kerk en halen onze pelgrimsstempel. We lopen over een rommelmarkt en vervolgen onze reis weer. Deze streek is ontzettend verlaten, op een enkele blaffende hond na zie en hoor je hier niets. Na 70 km bereiken we ons einddoel van vandaag: Crozant.

26 mei 2006 vrijdag / motregen

Volgens plan om 09.00 uur vertrokken. Jammergenoeg motregent het ook vandaag weer. Meteen een col van de 1ste categorie over gefietst. Op een rotonde bij binnenkomst in La Soutteraine over een steen gereden, voila  mijn 2e lek band. Bij een plaatselijke Aldi onze lunch ingekocht en deze op een verlaten terras van een café opgegeten (eigenaar was “en vacance”). Onderweg een praatje gemaakt met een groep trimmers die later (over toeval gesproken) in hetzelfde hotel dineren als wij. We worden met een speldje van hun club geëerd. Een zeer mooi moment.

Vandaag 70 km gefietst en overnacht in het plaatsje Chatelus le Marcheux.

27 mei 2006 zaterdag / stralende zon, geen tegenwind

Vandaag wachten ons enkele steile hellingen. Na het ontbijt vertrekken we met een stralende zon en gelukkig eens geen tegenwind. Het zit niet mee, halverwege de dag gaat een spaak stuk van mijn achterwiel. Hoewel ik dit makkelijk kan vervangen ben je even je ritme kwijt. Het is behoorlijk warm vandaag (tegen de 30° C) en we merken dat we veel water moeten drinken. De hellingen en de warmte zorgen ervoor dat we na 65 km in St. Vitte Sur Briance stoppen. Op een boerderij kunnen we overnachten. Na het avondeten liggen we doodmoe om 21.00 uur in bed.

28 mei zondag / zon en warm

Vroeg uit de veren (06.30 u). Na het ontbijt om 09.00 uur vertrokken en ook vandaag beginnen we met een paar pittige heuvels. Na 11 km pijnlijke heuvels fietsen we tot onze verbazing pal langs ons slaapadres. De eerste tegenslag van de dag. Om niet weer in cirkels te fietsen besluiten we naar de N 920, een hoofdweg te fietsen. Dit kost ons een aantal kilometers en een aantal 8-10% hellingen extra (tegenslag 2).  Het is ontzettend warm (meer dan 30° C) en we stoppen wat vaker om onze bidons bij te vullen. Vanochtend mijn banden goed gecontroleerd maar bij het verlaten van een van de stopplaatsen tegenslag no 3: een lekke band! Ik richt mij even tot Onze Lieve Heer @#$%. Ik repareer de band en we gaan verder. Vandaag 80 km gefietst, we overnachten in Brive. Hopelijk morgen geen pech. Ook de omslag van het koude weer met veel wind naar zeer warm weer hakt er even in.

Morgen gaan we met frisse moed verder.

Totaal ongeveer 1200 km gefietst. Halverwege Santiago de Compostela maar nog steeds een helft te gaan……

29 mei 2006 maandag  / droog
Gisteren in Brive weer heerlijk gegeten en een paar biertjes gedronken. Om 23.00 uur naar bed (voor ons is dit behoorlijk laat). Vandaag geen zon maar het is in ieder geval droog. Tijdens de dagelijkse ochtendrituelen bedenk ik mij dat mijn zitvlak totaal zo’n 100 uur heeft moeten doorbrengen op een smal zadel. Vandaag de boel maar eens extra goed insmeren.  Na berg op berg af (formaat Cauberg) te hebben gefietst arriveren we om 16.00 uur in Rocamadour. Een prachtige vestigingsstad tegen een steile wand gebouwd. Na het douchen verkennen we dit stadje en gaan na het eten voldaan maar moe om 21.00 uur naar bed.
Vandaag 65 km gefietst.

30 mei 2006 dinsdag  /  warm
Vanochtend om 09.00 uur vertrokken. Het belooft vandaag een warme dag te worden, ongeveer 28 graden. Na 92 km te hebben gefietst arriveren we in het plaatsje Monteuq een 30 km voorbij Cahors. Het was een zwaar parcours. In combinatie met het warme weer nog zwaarder. We poetsen voor het eten nog onze fietsen en oliën de kettingen goed. Na een het eten besluiten we vroeg naar bed te gaan.

31 mei 2006 woensdag / zon (en wind in de rug)
Vanochtend een doos met kleding en andere dingen ingepakt om naar huis te sturen. Dit scheelt toch weer 3,5 kg aan gewicht en dat merk je meteen. Om 09.00 uur vertrekken we. Op een steile helling na is de route vandaag heuvelachtig te noemen. We verrijden ons een kleine 9 km en moeten nog eens een kilometer of 10 zoeken naar een plek om te overnachten, dus totaal hebben we vandaag 108 km gefietst. We overnachten in een klein gehucht ergens in de buurt van Toulouse. De hele dag zon gehad met wind in de rug heerlijk (24 graden). Morgen op naar Lourdes.
Tot nu toe 1470 km gefietst.

1 juni donderdag / Lourdes
Vanochtend voor het laatst gezamenlijk vertrokken. Mijn medefietsers hebben besloten om toch niet mee naar Lourdes te fietsen. Geheel tegen de gemaakte afspraken in kiezen zij voor een andere route. Ik kan met hun mee fietsen en daarmee voorbijstreven aan het doel dat ik voor mijzelf heb uitgestippeld; nl. Santiago de Compostella bereiken via Lourdes. Jaren geleden ben ik met de Brassband in Lourdes geweest. Ik heb altijd gezegd dat ik nog eens zou terugkeren. Uiteindelijk heb ik besloten om mij aan mijn eigen belofte te houden, dus ga ik alleen verder. Ook het thuisfront kan zich in mijn beslissing vinden. Tot aan het plaatsje Mirande fietsen we samen. Na de lunch neem ik afscheid en we spreken af dat we elkaar in Santiago treffen. Tot aan Lourdes is het een 80 km lange berg op, lange berg af (vergelijkbaar met de “Himmels Leiter” die van Aken naar Monschau loopt, steil maar recht en lang). Bij het binnenrijden van het stadje Trabee zie ik de besneeuwde bergtoppen van de Pyreneeën. Ik tref een groep Belgische fietsers die vragen of ik met hen mee fiets. Maar hun tempo is voor mij te hoog. Zij zijn een stuk jonger en hebben geen bagage op hun fietsen maar een heuse volgauto. Via Ossum bereik ik uiteindelijk Lourdes, het is intussen al 20.00 uur. Bij het eerste hotel dat ik tegenkom kan ik gelukkig overnachten. Slechts 150 meter van de grotten vandaan. De eigenaresse is erg enthousiast en als zij hoort dat ik met de fiets ben, zij stelt voor dat ik de fiets in de lift naar de bovenste etage breng en op het dakterras stal voor de nacht. Na het douchen ga ik naar het plein bij de Basiliek. Daar vindt een zeer indrukwekkende Licht Bid Processie plaats. Inmiddels is het al na middernacht, tijd om te gaan slapen.
Vandaag 112 km gefietst ( 6.54 uur gefietst, dus gemiddeld 17 km per uur).

2 juni  vrijdag / alleen verder
Ondanks het late naar bed gaan ben ik al om 6.45 uur op. Na het ontbijt op mijn gemak ingepakt en naar de Lourdesgrotten gegaan. Daar heb ik 4 kaarsen geofferd en mij laten onderdompelen. Een kaars geofferd voor de overleden leden van de Brassband die destijds onze Lourdesreis hebben meegemaakt. Weten jullie nog de “Koelbus”, de “Elitebus” en de “Middenstandsbus”, een onvergetelijke reis! Enfin na nog enkele foto’s te hebben genomen ben ik om 10.00 uur vertrokken via Lestelle naar Louvie-juzon, Arudy en Lororon tot aan Geüs. Daar een klein hotelletje gevonden. Mijn stalen ros kon ik in een biljartzaaltje stallen. Een heerlijke dag gehad met goed weer, niet eens gemerkt dat ik alleen was. Ik voel mij nu een echte Pelgrim.
Vandaag 76 km gefietst.

3 juni zaterdag / mooi weer en goed gezelschap
Lang geslapen, ik ben pas om 08.00 uur wakker. Het belooft weer een schitterende dag te worden. Ook vandaag doe ik op mijn gemak en vertrek pas om 09.45 uur. Even voor Mauleon-Licharre tref ik twee Nederlandse pelgrims, uit Deurne en Geleen. Zij vertellen mij dat Kees en Jo ver achter mij liggen! En dat terwijl ik eigenlijk om gefietst ben door via Lourdes te gaan. De beide Pelgrims sluiten zich voor vandaag bij mij aan. Op de Col de Osquich (een zeer zwaar voorproefje van de Pyreneeën) heb ik even moeten afhaken, later hebben we elkaar weer getroffen. Om 15.30 uur in St. Jean Pied de Pont samen naar de refugio gegaan. Na het douchen zijn we gezamenlijk het stadje gaan verkennen en hebben op een terras wat gedronken. Daar fietsten pas om 18.30 uur Kees en Jo langs. Vandaag ga ik op tijd naar bed. Morgen wacht mij een zware klim van 26 km (200 m naar 1050 m. in de hoogte).
Vandaag 65 km gefietst.

4 juni zondag  / warm
Goed geslapen Vanochtend ontbeten in een klein cafeetje en om 08.45 uur vertrokken voor de “klim” over de Pyreneeën. Halverwege heb ik staand geluncht samen met Harry, de Pelgrim uit Deurne. De Pelgrim uit Geleen had nog puf om door te fietsen. Tijdens de lunch komen Kees en Jo langs gefietst. Ondanks mijn groet hadden zij waarschijnlijk geen puf om mij terug te groeten. Een 4 km voor de top rij ik mijn band weer lek, dit maal mijn binnen- en buitenband. Om 13.30 uur bereik ik samen met Harry de top. Ik voel mij geweldig, ik sta boven op de Pyreneeën! Een zeer zware tocht, maar ik heb het gehaald! Lichtelijk geëmotioneerd bel ik het thuisfront. Na de afdaling besluiten Harry en ik in Roncesvalles in een klooster te overnachten. Voor 16 Euro p/p geslapen en gegeten (soep, frites, forel, toetje en wijn).
Ook vandaag weer veel foto´s gemaakt. Helaas kan ik nog steeds geen foto´s doorsturen. Totaal 30,5 km gefietst in 3,20 uur, dat is gemiddeld 9 km per uur en dat berg op!

5 juni maandag / zeer warm
Ondanks dat we met 8 personen op een slaapzaal hebben geslapen, heb ik een goede nachtrust gehad. In een plaatselijk restaurantje ontbijt ik samen met Harry. Koffie, brood en jam voor 2,50 euro. We vertrekken richting Pamplona met een paar venijnige klimmetjes maar ook een lange afdaling. In Pamplona hebben we bij de VVV de Pelgrimsstempel gehaald. Mijn Credenciaal begint al aardig vol te raken. Na een lunch in het park en de bezichtiging van de Kathedraal fietsen we weer verder richting Puenta-La Reina. Even voor dit plaatsje een klein Moor kapelletje bezocht. Inmiddels heb ik al zo´n 160 foto´s gemaakt. In Puenta-La Reina melden wij ons bij de plaatselijke regufio. Voor 5 euro kunnen we overnachten in een slaapzaal met 14 bedden. Het is en gemende slaapzaal. Naast mij ligt bv. een echtpaar uit Hannover Duitsland. Vanavond voor nog geen 13 euro een heerlijk avond gehad; kalfsbiefstuk met frietjes, sla, ijs, koffie, ½ fles wijn en 2 biertjes. Dat kun je Valkenburg niet meer voor 13 euro krijgen. Voor het eten nog de was gedaan, na het eten is deze alweer droog. Het is hier behoorlijk warm, tegen de 30 graden aan.
Vandaag 82 km gefietst.

Mijn reis verloopt voorspoedig nog een 670 km en ik bereik mijn doel… Santiago de Compostella. Ik ben erg benieuwd of mijn andere doel, het bij elkaar fietsen van geld voor de restauratie, ook zo voorspoedig verloopt.

6 juni 2006 dinsdag / fietspech
Zoals altijd ook vandaag weer vroeg uit de veren. Van Puenta de La Reina richting Pamplona gefietst. In deze stad der stieren gepauzeerd en veel foto’s gemaakt. Het is een prachtige stad waar elk jaar het stierenrennen plaatsvindt. Dit jaar op 30 juni, dan ben ik inmiddels weer thuis. Na de pauze verder gefietst naar Logrona. Tijdens het naderen van dit stadje slaat het noodlot toe. In de afdaling, in een bocht net 2 km voor het stadje gaan 3 spaken van mijn achterwiel stuk. Dit wordt dus lopen… tot aan de refugio. Een aardige Spaanse dame bied aan om mij naar een fietsenzaak te begeleiden. Inmiddels is het 18.30 uur. De zaakvoerder maakt mij duidelijk dat ik om 20.00 uur het wiel kan komen halen. Op een nabijgelegen terras bier met limonade mix gedronken. Even na 20.00 uur het wiel opgehaald.  Ik ga meteen eten want ik heb met Harry uit Deurne afgesproken.  Na het eten naar de refugio gegaan, lekker gedoucht en naar bed.
Vandaag 78 km gefietst ( en 2 km gelopen)

7 juni 2006 woensdag / afslag gemist
Om 06.30 uur opgestaan. Het wordt weer een warme dag. Op mijn routekaart zie ik dat het vandaag weer een pittige route wordt. Met Harry afgesproken dat we elkaar vanmiddag in Najera voor de lunch treffen. Even voor dit plaatsje verfiets ik mij, maar ik herstel dit nog op tijd. Met Harry in het centrum in een park geluncht. Weer op weg mis ik bij het plaatsje Badaran weer een afslag, nu heb ik pech en moet dus een 10 tot 12 km omfietsen. Uiteindelijk toch in St. Domingo aangekomen. Samen met Harry naar de plaatselijk refugio gegaan, bij een abdij en klooster. We slapen in een kamertje van 3,5 bij 4 meter met 6 personen. Er zijn geen stapelbedden, hiervoor is het kamertje niet hoog genoeg. Maar ach, ook dit hoort bij het “pelgrimeren” vind ik. De was gedaan, gedoucht en in het stadje gaan eten en inkopen gedaan (fruit, ik eet veel fruit vanwege de hitte/vitamine). Om 22.00 uur worden we door een forse non naar bed gedirigeerd.
Vandaag 66 km gefietst.

8 juni 2006 donderdag / Non de jus
Om 07.30 uur worden we zonder pardon door de forse non uit de refugio gezet. In mijn moerstaal heb ik haar eens grondig vertelt hoe ik over haar denk! Onderweg brood, yoghurt en weer fruit gekocht. Via rustige binnenwegen die redelijk geleidelijk omhoog gaan gefietst. Prachtige velden met klaprozen en blauwe korenbloemen gezien. De tijd lijkt hier stil te staan. Om 13.30 uur in een bergdorpje bij een waterput geluncht, hier komen Harry en ik dezelfde fietsers tegen als vanmorgen bij het inkopen. In Burgos naar een refugio van de Erasmusstichting gegaan, hier treffen we 2 Canadezen, 2 Australiërs en 1 Zwitser.  Met allen samen gegeten en ondanks de taalbarrière leuke gesprekken gevoerd. Na het eten wordt verwacht dat je mee doet aan het avondgebed in de tuin van de refugio. Om 21.30 uur naar bed.
Vandaag 93 km gefietst.

9 juni 2006 vrijdag / flinke hellingen
Vroeg opgestaan. Douchen aankleden en weer inpakken. Inpakken is intussen een gewoonte geworden, automatisch gaat elk onderdeel in de juiste tas. Harry blijft nog een extra dag in Burgos. We wisselen telefoonnummers en adressen uit en hopen elkaar in Santiago weer te ontmoeten. Samen bezoeken we het centrum van Burgos en de kathedraal. Vandaag is het erg warm met een hard warme wind.  Daar ga ik weer helling op helling af. Heerlijk. Onderweg fiets ik ironisch genoeg Jo en Kees voorbij. In Fromista besluit ik te overnachten, het is intussen dan ook alweer 17.00 uur geweest. Ik vind een klein pension op het plein nabij de kerk. Na het douchen ga in  de plaatselijke bar iets drinken (5 pilsjes, had ik wel verdiend vond ik). Om 20.00 uur in het pension gegeten met de anderen gasten. Een allegaartje van Duitsers, Fransen, Belgen en Spanjaarden. Ik blijf mij verbazen over het gemak waarmee iedereen met elkaar communiceert en zich verstaanbaar weet te maken.

Het eten is zoals altijd heerlijk. Als jullie verwachten dat ik kilo’s afval van al dat fietsen moet ik jullie teleurstellen, daarvoor smaakt dat biertje en het diner elke avond te goed.

10 juni 2006 zaterdag / wind
Om 07.30 uur ben ik al aan het fietsen. Bijna de laatste vlakke rit voordat ik weer de bergen in ga. Door de sterke wind op kop is echter elke kleine stijging een ware helling. Ik fiets nu op de Noord-Spaanse hoogvlakte langs vele kleine boerengehuchten waar de tijd echt is blijven stil staan.  Richting Carrion  verder over Sahaqun naar Mansilla de Las Mulas. In een klein hotelletje kan ik overnachten. Na het eten om 20.30 uur naar de kerk geweest. In de sacristie vraag ik aan de pastoor de Pelgrimsstempel. Hij maakt mij duidelijk dat ik dan mee moet naar de pastorie. Ik krijg de stempel en we praten kort. Na een “bon camino” ga ik nog even een pilsje drinken en dan naar bed.
Vandaag 98 km gefietst.

11 juni 2006 zondag / voetbal
Om 07.45 uur klaar voor vertrek maar het hotel had alleen de voordeur nog open. Samen met 8 andere fietsers heb ik tot 08.30 uur moeten wachten alvorens de hoteleigenaar de fietsenstalling openmaakte! Vandaag fiets ik niet via binnenwegen maar via de hoofdweg. Omdat het zondag is, valt de verkeersdrukte nu mee. In Leon bezoek ik de Kathedraal en de “San Marcos” (stempel) gehaald bij de VVV. Ik fiets verder richting Astoria, daar kijk ik op een terras een deel van de wedstrijd Nederland – Servië.  Daarna fiets ik verder met het plan om in Castrillo te overnachten. Maar helaas is er in dit  prachtige oude plaatsje geen plek meer te krijgen. Begrijpelijk, gezien de schitterende oude bestratingen en pittoreske huizen, wil iedereen in dit tot nationaal monument aangeduid plaatsje overnachten. Na een aantal foto’s te hebben gemaakt fiets ik naar het volgende plaatsje. Hier in St. Catalina de Somoza  lukt het wel om een hotel te vinden. De uitbater is bijzonder aardig, hij zet mijn fiets binnen en brengt de fietstassen naar mijn kamer. Samen met 2 Duitsers uit de Algau en de Zwitser die ik enkele dagen geleden al trof in een refugio, dineer ik . We wisselen ervaringen uit en gaan om 22.00 uur naar bed. Weer een prachtige dag voorbij, maar dichterbij Santiago.

12 juni 2006 maandag / zware dag
Vandaag als ontbijt een 30 cm. lang stokbrood ham gegeten. Vandaag ga ik weer de bergen in, van 900 m naar 1550 m. Het weer valt tegen. Ik denk dat er onweer op komst is. Tijdens mijn eerste klim begint het al te regenen, gelukkig duurt dit niet lang. Deze 20 km klim is behoorlijk zwaar, zeker met onweerachtig weer en een drukkende hitte. Er zijn momenten dat ik denk was ik maar thuis bij Elly. Het is dan weer tijd om de foto van mijn kleinkinderen te bekijken! Hier put ik weer genoeg energie uit om verder te kunnen. Op andere momenten voel ik mij zo vrij als een vogel, een echte Pelgrim. Ik besef dat ik mij gelukkig mag prijzen dat ik dit op mijn leeftijd (ik wordt toch alweer 67) nog kan en mag…. ja want zonder de steun van Elly denk ik niet dat ik zou zijn gaan fietsen. Genoeg melancholiek gepeins. Ik kom bij het beroemde kruis met de steenberg. Maak een aantal foto’s en vervolg mijn klim. Op 1550 m hoogte genoten van het uitzicht. In de afdaling gaat het echter goed mis. Mijn achterwiel gaat volkomen stuk! Gelukkig komt er een kleine transportwagen voorbij die zo vriendelijk is mij naar Ponferrada te brengen. Hier kan ik weer na 1.5 uur vertrekken met een geheel nieuw achterwiel. Ik fiets nog tot in Villafranca waar ik overnacht.
Vandaag 48 km klimmend gefietst (en 22 km met de auto)

Helaas blijkt het moeilijk om te kunnen mailen of faxen en daar waar ik kan faxen weten ze hun prijzen. Deze fax met het verslag van 6 juni tot 12 juni heeft, schrik niet, totaal 24 euro gekost!

Vanuit Villafranca is het nog een kleine 187 km tot in Santiago.

Ik hoop in de loop van woensdag 14 juni of donderdag 15 juni aan te komen!

13 juni 2006 dinsdag / nog een paar dagen
Zonder wekker toch weer op tijd wakker. Het is slecht weer net als gisteren, maar gelukkig is de onweersdreiging weg. Als ik vertrek motregent het. Ook vandaag wordt het een pittige dag met weer een paar flinke bergen. Eerst van 500 m. tot 850 m. omhoog tot in Elcebreiro. Ik heb nu al 21 km lang berg op gefietst. Hier pauzeer ik even met wat brood en fruit. Na nog eens 10 km bereik ik de 1350 m. De volgende 39 km gaat het berg op berg af tot ik weer een hoogte van 1350 m. bereik, nu gaat het vooral bergaf met hier en daar een kleine klim tot in Sarria, dat op een 425 m. hoogte ligt. Hier besluit ik te overnachten. Als snel vind ik een hotel. Ga lekker douchen en doe mijn dagelijkse was, ik heb immers van alles maar 1 of 2 stuks in mijn fietstas (2 x ondergoed, 2 x sokken, fietskleding, 1 korte broek, 2 shirts etc.) Om 20.30 uur ga ik een hapje eten, heel symbolisch in een restaurant genaamd Santiago. Ik ontmoet een aantal Pelgrims waaronder ook Nederlanders.

Vandaag 78 km gefietst, morgen probeer ik een flink stuk af te leggen. Mijn doel komt steeds dichterbij.

14 juni 2006 woensdag / proficiat
In Sarria nog een stempel gehaald in de kerk en om 10.30 uur vertrokken met slecht weer. Ook vandaag moet ik weer hellingen over variërend in hoogte van 350 tot 800 m. Ik zie veel Pelgrims te paard. Overal kom je Pelgrims tegen, te voet op de fiets, te paard, allemaal op weg naar Santiago. Na 80 km zoek ik een hotel in Arzua, vanaf hier is het nog een kleine 50 km tot in Santiago. Ik bereik dus morgen mijn doel! Na het eten bel ik mijn zwager Jan die vandaag jarig is. Op de achtergrond hoor ik de rest van mijn familie, dit doet mij beseffen dat ik al een maand onderweg ben. Ik slaap slecht. Droom zelfs dat Elly mij belt en zegt dat ik in een totaal verkeerde richting ben gefietst.

15 juni 2006 donderdag / Santiago de Compostella
Na een woelige nacht ben ik vandaag laat uit de veren. De zon schijnt, vol goede moed en vol verwachting begin ik aan mijn laatste 50 km. Onderweg menig traantje weggeveegd, van vreugde uiteraard. Ik heb het bijna gehaald. Velen hebben mij deze tocht afgeraden, anderen zeiden juist ga! Dit is een ervaring, nu kan het nog. Om 13.00 uur kom ik bij het Stadsbord Santiago de Compostella. De kathedraal zie je boven alles uitsteken.

Op donderdag 15 juni om 13.00 uur aangekomen in Santiago!

IK BEN ER!!!  67 jaar, lijf en leden aangetast door de ziekte Bechterew, maar ik heb het gehaald, 2500 km op de fiets. Ik voel mij fantastisch, meteen het thuisfront gebeld.

Aangekomen bij de kathedraal komt er een oud vrouwtje naar mij toe, ze vraagt of ik alleen ben en een slaapplaats nodig heb. Ik ga met haar mee naar haar kleine pension. De kamers zijn schoon en de fiets mag op mijn kamer. Ik reserveer meteen tot woensdag want dan gaat mijn vlucht naar huis. Na het douchen de stad verkend en een hapje gaan eten. Hier tref in een Nederlands echtpaar, zij vertellen mij dat Kees en Jo pech hebben, een van hun (Jo?) heeft zijn paspoort verloren.

Om 24.00 uur ga ik doodmoe maar tevreden met mijn prestatie naar bed.

16 juni vrijdag 2006 / Kathedraal
Ik heb tot 09.30 uur geslapen. Na het ontbijt fax ik mijn verslag naar huis en ga naar de kathedraal voor de Pelgrimsmis. De kerk is overvol. Na de mis wordt er een demonstratie gegeven van het wierookvat. Dit ontzettend groot vat hangt boven de zitrijen. Een man of 6 tot 8 zijn nodig om het gevaarte in beweging te zetten. Het slingert dan letterlijk boven de hoofden van de kerkgangers. Bijzonder indrukwekkend en onvoorstelbaar hoog. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als dit naar beneden komt. Na de mis tref ik het Nederlandse echtbaar weer, samen met nog een Italiaans stel gaan we op een terras naast de kathedraal iets drinken.  Tijdens het praten, blijkt dat het Nederlandse stel in Houthem heeft gelogeerd bij hotel de Vroenhof en ook in onze kerk is geweest. Na een aantal biertjes ga ik na de VVV en vraag informatie over een fietsroute naar het vliegveld (woensdag 20 juni kom ik met het vliegtuig naar huis) en een busreis voor zaterdag naar Fisterra (ik moet even niet aan fietsen denken). Dit stadje ligt aan de zee een 120 km voorbij Santiago. Vanavond ga ik voetballen kijken, eten en op tijd naar bed.